![]() |
| Irriterende værter |
Eller… jeg burde nok nærmere sige en Eurovision-tid. For det er ikke meget grand prix, Danmark har præsteret de seneste år.
Okay, selvfølgelig lige med undtagelse af et brag af en tv-produktion til sidste års ESC i København.
For det var et virkelig flot show! Og så bagefter rigtig pinligt og desværre typisk for statsstøttede (kultur)virksomheder, at der ikke var styr på økonomien og undskyldninger som ”jamen, vi havde jo ikke prøvet det før” skulle godtgøre for et tab på mere end 20 millioner kroner. Som konsekvens af fadæsen blev både direktøren og en stor del af bestyrelse i Wonderful Copenhagen skiftet ud. Synkende skude og den slags.
Nok om det.
Det, der ærgrer mig er, at DR igennem mange år ikke rigtig har formået at holde et grand prix med både et godt show og gode sange. Flere forklaringer er i spil, bl.a. at der ikke sendes nok sange ind til konkurrencen og at der ikke er nok seere til programmet.
Men det passer simpelthen ikke: Til grand prix’et i 2014 modtog DR 872 bidrag, hvilket er det højeste antal nogensinde – selv hvis vi medregner storhedstiden i 80’erne, hvor grand prix’et i 1988 toppede med 741 bidrag. Og i år havde grand prix’et 1,7 mio. seere, hvilket kun er ca. 100.000 mindre end året inden.
Så der er faktisk ingen undskyldning for at half-ass’e programmet sådan, som det de sidste mange år er blevet med en kombination af uoplagte børneværter, dårlige manuskripter, x-faktorplagiater, kedelig underholdning og en generel mangel på gode sange.
Hvis vi nu kaster et hurtigt blik over sundet, opdager vi et helt andet show, som stadig er den største tv-begivenhed. Den svenske Melodifestivalen er 6 programmer fordelt på 6 lørdage med 32 (28 i år) og hvert program kombinerer underholdning, fest, galla og en bred vifte af musik.
Så er det da underligt, at man hos DR ikke kan levere andet en en halvlunken aften med sange, som ingen kan huske. Syng årets vindersang nu. Lige nu. Prøv.
Et forslag kunne være, at redaktionen hos DR måske kiggede lidt i øst og med al deres professionelle kundskab knækkede den svenske kode og selv stablede et grand prix sammen, hvori ovenstående ingredienser indgår.
Altså.. når det nu er et af de største tv-shows, de har.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar